Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Południowa jezdnia A18 będzie modernizowana. Ma już 90 lat

kali
Arch. GL
Najpierw marszałek Elżbieta Anna Polak na konferencji prasowej, a w piątek dyrektor zielonogórskiego oddziału Dróg Krajowych i Autostrad oraz poseł Jerzy Materna poinformowali, że południowa jezdnia A18 Olszyna - Golnice zostanie przebudowana.

Trasa została podzielona na pięć odcinków. Przetarg na drugi i trzeci odcinek odbędzie się w tym roku. O tym, że z budżetu państwa będą pieniądze na tę długo oczekiwaną inwestycję i jak ona będzie przebiegać, poinformowano także w piątek na konferencji zorganizowanej w siedzibie zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Remont A18 znajdował się na tzw. rezerwowej liście krajowych inwestycji drogowych. Jak mówił poseł Jerzy Materna, po spotkaniu z premierem Mateuszem Morawieckim udało się przekonać go, by nie czekać z przebudową tak ważnej lubuskiej trasy.
- Powiedziałem, że jest u nas taka dziwna autostrada, ta ta ta ta. Trzeba ją naprawić, bo grozi zamknięciem – opowiada poseł. – Lubuscy parlamentarzyści wskazali także inne priorytety. I udało się. Nie tylko z A 18.

Wcześniej marszałek Elżbieta Anna Polak mówiła, że kilkukrotnie interweniowała w sprawie wieloletnich zaniedbań na trasie Olszyna – Golnice. W 2016 roku Sejmik Województwa przyjął stanowisko w sprawie inicjatywy przebudowy autostrady, które trafiło m.in. do Prezesa Rady Ministrów RP.

To inwestycja, na którą kierowcy czekali od lat. Stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice jest zły. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych, co jest odczuwalne podczas podróży. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.

Trasę kierowcy nazywają schodami albo drogą wstydu.
- Ona od 90 lat nie była porządnie modernizowana – zauważa Jerzy Materna.
Zakres prac obejmie ponad 70 km drogi na odcinku Olszyna – Węzeł Golnice. W ramach inwestycji zaplanowano dostosowanie istniejącego układu drogowe do parametrów autostrady, rozebranie starych, betonowych płyt i położenie nowej nawierzchni. Powstaną zupełnie nowe miejsca obsługi podróżnych, zmodernizowane zostaną węzły oraz zjazdy.
– Przebudowa została podzielona na pięć odcinków – mówi dyrektor zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Langer: - W pierwszej kolejności zostaną zrealizowane odcinki drugi i trzeci. Trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu.

Szacowany koszt całej inwestycji to ponad 1,1 mld zł. Ale jak zauważa poseł Jerzy Materna, wszyscy się spodziewają, że będzie taniej. A to za sprawą mniejszej liczby przejść dla zwierząt (nie dotyczy to dwóch pierwszych wykonywanych odcinków), a także obniżenia ekranów akustycznych w stosunków do tych wcześniej planowanych.
- Poza tym mamy nadzieję, że jak minie ten boom budowlany, związany z unijnymi funduszami, to firmy będą taniej budowały – dodaje poseł.

WARTO WIEDZIEĆ
Dzisiejsza droga krajowa nr 18 została wybudowana przez Niemców w latach trzydziestych ubiegłego wieku jako droga jednojezdniowa o nawierzchni betonowej. Przez wiele lat droga funkcjonowała jako droga krajowa nr 12 i tak też określana była w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15.12.1998r. w sprawie ustalenia wykazu dróg krajowych i wojewódzkich. Na początku lat 90-tych na odcinku od węzła „Olszyna” do węzła „Królów” na DK18 dobudowano drugą jezdnię o nawierzchni bitumicznej, natomiast w latach 2005-2007 zmodernizowano przedmiotowy odcinek i dobudowano drugą jezdnię na odc. „Królów” – „Golnice” o nawierzchni betonowej.

Najważniejsze etapy i daty:

•1996 r. - powstała Koncepcja Programowa.
•W 1998 r. uzyskano decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi.
•2006 r. - zlecono opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (decyzje środowiskowe) oraz dokumentacji technicznej (projekt budowlany, projekt wykonawczy).
•18.10.2007 r. - złożono wnioski o wydanie decyzji środowiskowych w zakresie woj. lubuskiego oraz woj. dolnośląskiego
•W dniu 08.09.2008 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w granicach woj. lubuskiego.
•W dniu 29.09.2008r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w granicach woj. dolnośląskiego, ale w dniu 15.10.2008r. GDDKiA O/ZG złożyła odwołanie od tej decyzji. W dniu 27.02.2009r. uzyskano decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uwzględniającą odwołanie GDDKIA i zmieniającą w/w decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
•W związku z wyznaczeniem nowych obszarów Natura 2000 w dniu 10.05.2010r. złożono wniosek o nową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw).
•W dniu 29.07.2010r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (dla obu województw).
•W dniu 06.12.2011r. wydana została decyzja ZRID*

Inwestycja będzie realizowana w podziale na 5 odcinków:

1.w. Olszyna - do km 11+860 (11,2 km)
Data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację (planowane wszczęcie) – 12.2020
Data podpisania Umowy z Wykonawcą (planowane podpisanie) – 06.2021
Data rozpoczęcia robót (planowane rozpoczęcie) – 07.2021
Data zakończenia robót (planowane zakończenie) – 10.2023

2.Od km 11+860 do w. Żary (12,04 km)
Data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację (planowane wszczęcie) – 11.2018
Data podpisania Umowy z Wykonawcą (planowane podpisanie) – 07.2019
Data rozpoczęcia robót (planowane rozpoczęcie) – 08.2019
Data zakończenia robót (planowane zakończenie) – 11.2021

3.w. Żary - do km 33+760 (9,9 km)
Data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację (planowane wszczęcie) – 11.2018
Data podpisania Umowy z Wykonawcą (planowane podpisanie) – 07.2019
Data rozpoczęcia robót (planowane rozpoczęcie) – 08.2019
Data zakończenia robót (planowane zakończenie) – 11.2021

4.Od km 33+760 - gr. Województwa (16,24 km)
Data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację (planowane wszczęcie) – 12.2020
Data podpisania Umowy z Wykonawcą (planowane podpisanie) – 06.2021
Data rozpoczęcia robót (planowane rozpoczęcie) – 07.2021
Data zakończenia robót (planowane zakończenie) – 10.2023

5.gr. województwa - w. Golnice (21,5 km)
Data wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na realizację (planowane wszczęcie) – 12.2020
Data podpisania Umowy z Wykonawcą (planowane podpisanie) – 06.2021
Data rozpoczęcia robót (planowane rozpoczęcie) – 07.2021
Data zakończenia robót (planowane zakończenie) – 10.2023

Istotne dane techniczne
- Klasa techniczna – A
- Prędkość projektowa Vp – 120 km/h
- Ilość pasów ruchu – 2 x (2 x 3,75)m
- Pas rozdziału wraz z opaskami – 5m
- Szerokość opaski – 2 x 0,50 m
- Pas awaryjny – 2 x 3,00 m
- Szerokość pobocza ziemnego – 2 x 1,25 m
- Skrajnia pionowa – 4,70 m
- Kategoria ruchu – KR6
- Dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś

Węzły
Powiązanie autostrady z istniejącą siecią drogową zostało rozwiązane na etapie modernizacji i dobudowy jezdni północnej. Została ustalona lokalizacja i wykonana częściowa modernizacja wszystkich węzłów autostradowych oraz zostały wybudowane wszystkie obiekty zapewniające dwupoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowania z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi.

Węzły autostradowe zapewniają powiązanie z następującymi drogami:
- Węzeł „Olszyna” – droga powiatowa nr 1109F,
- Węzeł „Królów”(„Żary Zachód”) – droga krajowa nr 12,
- Węzeł „Żary” ( „Żary Południe”) – droga krajowa nr 27,
- Węzeł „Iłowa” – droga wojewódzka nr 296,
- Węzeł „Luboszów – droga powiatowa nr 2271D,
- Węzeł „Golnice” – droga wojewódzka nr 297.

MOPy (4 pary):
- MOP II „Jagłowice” km 6+000,
- MOP III „Trzebiel” km 6+000,
- MOP I „Rościce PN” km 20+100,
- MOP I „Rościce PD” km 20+100,
- MOP III „Wymiarki PN” km 32+100,
- MOP II „Wymiarki PD" km 32+100,
- MOP I „Świętoszów PN” km 56+500,
- MOP I „Świętoszów PD” km 56+500.

Żary. Trwa budowa nowoczesnego centrum przesiadkowego. WIDEO:

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto