Jak relacjonuje organizator gry - Gminna Biblioteka Publiczna w Zadzimiu, na czas trwania gry przestrzeń parku została podzielona na dwa obozy: białych i czerwonych – podobnie jak w polskim ruchu narodowym przed wybuchem i w okresie powstania styczniowego. Strona biała zawierała zadania przeznaczone dla młodszych uczestników gry. Natomiast szlak czerwony przemierzała starsza młodzież i osoby dorosłe. Łącznie należało odpowiedzieć na 20 różnorakich pytań i zadań: poczynając od przyczyn wybuchu powstania, poprzez jego przebieg, zakończenie oraz motywy powstańcze występujące w literaturze i sztuce.
Jednymi z zadań, jakie należało wykonać było np. ułożenie na czas puzzli przedstawiających obraz ,,Aresztowanie powstańca" Stanisława Masłowskiego, wykreślenie z diagramu jak największej ilości słów dotyczących powstania, zaznaczenie na mapie gminy Zadzim miejscowości, w których toczyły się bitwy powstańcze czy też ułożenie krótkiego wiersza bądź rymowanki ze słowami znajdującymi się dookoła fontanny np. powstanie, Traugutt, represje, katorga, biżuteria.
Meta znajdowała się przy pomniku nieznanego uczestnika powstania styczniowego, który został ranny w bitwie z wojskami rosyjskimi, do których doszło na terenie gminy Zadzim. Drużyny, które odpowiedziały na pytania i dotarły do mety zostały nagrodzone okolicznościowym medalem.
Wspaniała lekcja historii dla młodych uczestników
Młodym uczestnikom gry inicjatywa bardzo się spodobała. - ,Moim zdaniem była to super zabawa na świeżym powietrzu. Praca w grupach pozwoliła uczyć się rozdzielania ról i komunikacji, a przy tym zabawa była przednia. Bardzo mi się gra podobała. Z punktu widzenia uczniów to fajny przerywnik zwykłego życia w szkole. Czekam na kolejne gry, np. o II wojnie Światowej – przekonuje Krzysztof Kujawa z kl. VII.
- Uważam, że ta gra to świetna zabawa oraz super zastąpienie zwykłej nauki. Praca w grupach bardzo nas do siebie zbliżyła i nauczyła współpracy. Moim zdaniem takich gier powinno być więcej, ponieważ to fajne urozmaicenie tradycyjnych lekcji. Chętnie bym wzięła udział ponownie w takiej grze – zapewnia Nikola Kowalczyk z kl. VII.
Wiktoria Piotrowska z kl. V również nie kryje radości z uczestnictwa w grze. - Gra terenowa wg mnie przebiegała bardzo sprawnie. Zadania były bardzo ciekawe i skrywały w sobie rożne ciekawostki. Dzięki grupowej współpracy szybko udało nam się ukończyć wszystkie zadania. Dowiedzieliśmy się dzięki niej dużo nowych informacji o powstaniu styczniowym. Za ukończony tor dostaliśmy cudowne złote medale. Była ona również edukacyjna i ucząca pracy w grapach.
Dofinansowano ze środków Biura ,,Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego ,,Powstanie Styczniowe 1863 - 1864”.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?