Jak zadbać o odporność i wystrzegać się chorób? Są tacy, którzy chorują bardzo rzadko lub wcale. Jak to robią?

Materiał informacyjny Swiss Krono
Relaksujący masaż w nastrojowym wnętrzu wspomaga nie tylko ciało, ale i umysł.
Relaksujący masaż w nastrojowym wnętrzu wspomaga nie tylko ciało, ale i umysł.
Niby takie oczywiste. Wysypiaj się. Jedz owoce i warzywa. Spaceruj. I regularnie badaj. Uczymy się tego od dziecka. Od przedszkola. A potem... jakoś tak się dzieje, że zapominamy i musimy znaleźć to w sobie na nowo. Co? Ano świadomość tego, jak dbać o własne zdrowie. Jak robić to w pędzie, w zmęczeniu, pośród ciągłych wymagań i obowiązków. Jak to zrobić, żeby skutecznie powiedzieć samemu sobie, że to jest pierwszy i najważniejszy obowiązek: wobec siebie, rodziny, przyjaciół, a nawet kontrahentów i pracodawcy?

Zdrowy tryb życia: rozsądek czy moda?

Żyjemy w świecie mód, trendów i zniewolenia własnym wizerunkiem. Dieta i ćwiczenia, żeby dobrze wyglądać. Keto, Kwaśniewski, Dąbrowska, low carb:

– Mam serdecznie dosyć słuchania o przeróżnych dietach. Spróbuj tego, czy tamtego – oburza się Michalina z Zielonej Góry.
– Znam swój organizm i wiem, co mi szkodzi, więc staram się tego po prostu nie jeść. Potwornie czuję się po jedzeniu z pszennej mąki, ale sprawdziłam orkiszową i okazuje się, że jest ok. Trzeba słuchać siebie i być w stałym kontakcie z lekarzem, któremu powierzyło się swoje zdrowie i któremu się zaufało. Ktoś, kto ma wiedzę naukową, doświadczenie z pacjentami i może nas wspomóc. Korzystanie z diet należy przeprowadzać w porozumieniu ze specjalistą.

Słowa trzydziestopięciolatki można chyba potraktować nie tylko jako osobiste oburzenie, ale swoisty manifest pokolenia, które ma szczerze dość życia pod dyktando etykietek wyskakujących z social media. Tęsknimy za czymś. Chcielibyśmy, jak nasi dziadkowe, wstać rano, przeciągnąć się, zjeść jajko na miękko, a potem spokojnie włączyć się w rytm dnia. Zdrowy tryb życia to nie kwestia mody, czy ciekawostki z internetu. Raczej normalnego, zrównoważonego życia: dobrego jedzenia, snu, aktywności i pobudzania systemu odpornościowego.

Wie o tym pani Edyta, która pracuje na stanowisku biurowym w SWISS KRONO:

– Czym jest dla mnie zdrowie? Wszystkim. Chyba zawsze byłam aktywna, ale znaczenie zdrowia i to jak łatwo je stracić uświadomiłam sobie wiele lat temu. Przez lata zmagałam się wówczas z chorobą, która skończyła się poważną operacją, a mało brakowało, bym odeszła z tego świata. Dziś wiem, że nic nie ma takiego znaczenia jak zdrowie – wspomina kobieta.

Dla pani Edyty sposobem na utrzymanie zdrowia jest rozsądny umiar:

– Chodzę na jogę, regularnie i systematycznie jadam. Staram się jadać zdrowo, choć zdarza mi się sporadycznie sięgnąć po fast food. Może trochę zbyt mało sypiam w ciągu tygodnia, ale staram się nadrobić to w weekendy. Wyrobiłam sobie zestaw zdrowych nawyków. Czy choruję? Jestem odporna na infekcje sezonowe. Raczej ich nie łapię – uśmiecha się nasza rozmówczyni.

Odpornością może się też pochwalić jej koleżanka z pracy. Katarzyna w SWISS KRONO teoretycznie ma pracę biurową, ale w praktyce, rzadko siedzi w jednym miejscu. Jej dni są wyjątkowo aktywne, a jednak trudno zauważyć u niej objawy przemęczenia czy osłabienia:

– O! Ja dużo śpię. Tak z osiem godzin na dobę. Odpoczywam aktywnie w każdą pogodę i staram się zdrowo jadać. Czy choruję? Tak raz w roku, średnio, mi się zdarza.

Leki i suplementy, czy zdrowe jedzenie?

Edyta suplementuje się magnezem i witaminą D3 przez cały rok, czyli w zasadzie zgodnie z zaleceniami specjalistów. Większość witamin i minerałów dostarczamy sobie w odpowiednich dawkach w pożywieniu. Pod warunkiem oczywiście, że to, co jemy to faktycznie pożywienie, a nie tylko fast foody i chipsy. Magnez tracimy pijąc kawę, alkohol, czy paląc papierosy, ale też w wyniku stresu, którego trudno dziś uniknąć. Dlatego warto sięgać, choćby okresowo, po zawierające go preparaty. Warto wówczas wybrać lek zamiast suplementu, ze względu na zdecydowanie wyższe standardy, które musi spełniać. Będzie po prostu bardziej skuteczny i bezpieczny.

Zdecydowanie nie warto zaś kupować zestawów witamin „z reklamy”. Przede wszystkim każdy zażywany preparat warto przeanalizować pod względem składu i skuteczności. Niektóre minerały hamują wzajemnie swoje działanie, więc zażywanie ich w jednym preparacie jest co najmniej pozbawione sensu. Takie niekorzystne połączenia to cynk z wapniem i magnezem, wapń z magnezem oraz żelazo i wapń.

Zupełnie inaczej, zdecydowanie najlepiej, wchłaniają się witaminy i minerały pochodzące z jedzenia. Dlatego w większości przypadków nie ma lepszej recepty na zdrowy organizm, niż wartościowa, zbilansowana dieta. Jej zawartość zależna jest od osobistych preferencji i potrzeb, zamiast więc kierować się modą, powinniśmy sięgać przede wszystkim po to, co nam służy.

Energetyczne śniadanie i porządny obiad to podstawa. Idealnie jest, kiedy w miejscu pracy można zjeść ze spokojem pełen ciepły posiłek w porze obiadowej. Taki komfort mają pracownicy SWISS KRONO, którzy w zakładowym bistro znajdą zawsze nie tylko zupę i kawał mięsa, ale przede wszystkim robione na świeżo surówki, rybę przyrządzaną na kilka sposobów. Każdego dnia kilkunastodaniowe menu, w którym znajdzie się coś do dowolnej diety. A możemy to potwierdzić z czystym sumieniem, bo mieliśmy okazję wybrać i zjeść pyszny posiłek, a wybór nie był łatwy.

Joga również utrzymuje w dobrej formie zarówno ciało, jak i umysł oraz emocje.
Joga również utrzymuje w dobrej formie zarówno ciało, jak i umysł oraz emocje.

Polacy też szybko sięgają po leki przeciwzapalne i antybiotyki. Szybka poprawa samopoczucia to wartość. Niestety, jest to taktyka krótkowzroczna, bo na dłuższą metę przypłacamy ją osłabieniem odporności, problemami z wątrobą, a nawet uszkodzeniem nerek. Czy jest jednak alternatywa? Na początek sen i pożywienie, które pomogą się organizmowi zregenerować. Do tego masę naprawdę silnie działających specyfików w szufladzie na przyprawy: kurkuma z odrobiną pieprzu, imbir. Świeżo wyciśnięty i zjedzony w ciągu sześciu minut ząbek czosnku, zielona pietruszka. Wreszcie skarby lasów i łąk znalezione właśnie tam, albo w sklepie zielarskim:

– Mój sposób na przeziębienie to herbatka z suszonych kwiatów forsycji, które zawierają mnóstwo rutyny– przy gorączce do kubka można dorzucić również suszoną lipę – Deklaruje Katarzyna.
– Zioła piję przez cały rok. Ostatni raz antybiotyk zażywałam 9 lat temu, a moja córka, kiedy miała cztery lata. Dziś ma 12. Naprawdę można żyć zdrowo bez wykupowania całej apteki – przekonuje asystentka Prezesa Zarządu SWISS KRONO.

Napary z ziół i codzienne spacery to sprawdzony sposób na zdrowie Katarzyny. Na przeziębienie poleca kwiaty forsycji, które zawierają bardzo dużo ru
Napary z ziół i codzienne spacery to sprawdzony sposób na zdrowie Katarzyny. Na przeziębienie poleca kwiaty forsycji, które zawierają bardzo dużo rutyny.

Chłodno, zimniej, lodowato!

Moda na morsowanie w pełni rozkwitła w czasie pandemii. Są jednak tacy, którzy zimnych kąpieli zażywają od lat:

– Morsować zaczęłam się z ciekawości, bo mój mąż morsował już od kilku lat – wspomina Edyta.

– Chociaż jestem raczej zimnolubna i w pracy wszyscy się śmieją, że mam zepsuty termostat, bo zawsze mi ciepło, to jednak obawiałam się, że przy wychodzeniu z wody mnie przewieje. Namówiła mnie siostra i okazało się, że moja obawa przed zimnem była nadmierna. Okazało się, że po wyjściu z wody ciało nie odczuwa zimna – relacjonuje nasza rozmówczyni.

Morsuje też Katarzyna, która wyznaje i tę zasadę, że w każdej temperaturze i okolicznościach warto pojawiać się na dworze:

– Wychodzimy na spacery w zasadzie w każdą pogodę. Na Sportowym sprzątaniu Zielonego Lasu chodziliśmy w strugach deszczu i choć walczyłam wówczas z przeziębieniem, nie zaszkodziło mi to. Ważne jest wypracowanie odporności, bo potem ewentualne infekcje mijają szybciej.

Edyta zaś dodaje, że zimna woda wpływa nie tylko na odporność:

– Myślę, że sprzyja jędrności i ukrwieniu skóry – zauważa.

Żeby hartować się zimnem nie trzeba od razu jechać do Przesieki, choć to tam znajduje się kultowe miejsce mroźnych spotkań polskich morsów. Sebastian Kęsek, również pracujący w SWISS KRONO, prywatną przestrzeń do morsowania urządził sobie na własnym tarasie.

Dużo światła, zdrowe jedzenie, sen i sport. Tyle wystarczy dla utrzymania w formie młodego człowieka.
Dużo światła, zdrowe jedzenie, sen i sport. Tyle wystarczy dla utrzymania w formie młodego człowieka.

Podobnie jak morsowanie, działa też sauna, szczególnie, gdy prosto z niej trafiamy pod choćby chłodny prysznic. Bardzo wysokie i niskie temperatury zmuszają organizm do większego wysiłku, co niejako przy okazji pozwala mu dusić w zarodku zaczynające się stany zapalne. Pod warunkiem, że nie zdążyły się rozwinąć, bo wtedy już pozostaje ciepłe łóżko.

Niezwykle ważna: profilaktyka

Kto bada się regularnie? Ręka do góry! Niestety zaniechania w tej dziedzinie kosztują nas zdrowotnie najwięcej. I choć od lat mówi się o znaczeniu profilaktyki, to nadal zostawiamy ją sobie na „wolną chwilę”. Pracujących mogą jeszcze ratować wymogi BHP, o ile traktowane są przez pracodawcę z należytą uwagą:

– My bardzo poważnie podchodzimy do kwestii zdrowia pracowników – stwierdza Karolina Krapa, zajmująca się w SWISS KRONO BHP.

– Od lat pozostajemy pod opieką jednego gabinetu medycyny pracy, co skutkuje tym, że medycy znają i pamiętają zdecydowaną większość pracowników, a przez to wiedzą z jakimi problemami się borykają. Dzięki temu zdarzyło nam się czasowo dostosować warunki pracy dla pracownika, który potrzebował tych zmian dla poprawy zdrowia, a w kilkunastu przypadkach groźne choroby udało się zdusić w zarodku.

Odpowiedzialne podejście i otwartość na potrzeby pracowników ceni u pracodawcy (również SWISS KRONO) Anna Górniewicz:

– Zawsze cieszyłam się doskonałym zdrowiem, a nagle zaczęłam mieć problemy z sercem. Kardiolog zasugerował przeprowadzenie standardowych badań w tym oznaczenie hormonów tarczycy. Wyniki były fatalne - zaburzenia tarczycy okazały się być powodem nieprawidłowej pracy serca. Z rozmów z koleżankami wynikało, że wiele z nich boryka się z problemami tarczycy. Zapytałam w dziale BHP, czy jest możliwość włączenia do badań okresowych również badań hormonów tarczycy. Dziś to badanie mają finansowane wszystkie kobiety pracujące w firmie – cieszy się Anna, a Karolina Krapa dodaje, że mężczyźni w naszej firmie dodatkowo na koszt pracodawcy przechodzą badania krwi pod kątem wykrycia raka prostaty.

Co może dać ci pracodawca?

– Pracownicy, żeby pracować, muszą być zdrowi. Ważna jest też jednak kwestia poczucia bezpieczeństwa – mówi Edyta Kaczmarek, szefowa HR w SWISS KRONO.

– Staramy się, żeby je mieli, między innymi oferując dostęp do prywatnej służby zdrowia. Finansujemy pracownikom pakiety medyczne w trzech wariantach, zależnych od stażu pracy. Są naprawdę mocno rozbudowane, oferują bezpłatny dostęp do specjalistów niemal wszystkich dziedzin medycyny na terenie całego kraju, nie tylko dla nich, ale i ich rodzin. Korzystają z nich m.in. dorosłe dzieci studiujące w innych miastach. Można zrobić badania, czy iść do fizjoterapeuty w dużo szybszym terminie. Można też iść do wybranego lekarza spoza listy i dostać częściową refundację. Pracownicy z tego korzystają, a dla tych, którzy mają jakieś problemy zdrowotne, to naprawdę duże ułatwienie – opowiada.

Aktywność fizyczna to ważny klucz do zachowania formy.
Aktywność fizyczna to ważny klucz do zachowania formy.

Co jeszcze może dać pracodawca? Częstym dodatkiem motywacyjnym są karty sportowe, pozwalające na korzystanie z zajęć fitness, czy siłowni.

–W SWISS KRONO bardzo dużą popularnością cieszą się karty przedpłacone którymi nasi pracownicy mogą zapłacić w obiektach kulturalno – sportowych np. za zajęcia sportowe, wejścia na basen, ale też za bilet na mecz, czy do kina – tłumaczy Edyta Kaczmarek.

– Niektórzy korzystają z nich regularnie, inni szczególnie intensywnie w czasie wakacji.

Sprawdzającym się też w SWISS KRONO dodatkiem jest dofinansowanie do integracyjnych spotkań działowych w czasie wolnym. Dzięki temu koleżanki i koledzy z pracy byli już wspólnie choćby w górach, czy na kajakach. A każda chwila spędzona na łonie natury to dodatkowy łyk zdrowia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jak zadbać o odporność i wystrzegać się chorób? Są tacy, którzy chorują bardzo rzadko lub wcale. Jak to robią? - Gazeta Lubuska

Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie