Każdy uczeń jest inny, ale każdy ma mocne strony, które staramy się wydobywać i rozwijać

Materiał informacyjny Swiss Krono
archiwum SWISS KRONO
Nasi uczniowie prowadzą całkiem normalne życie: zakładają rodziny, pracują. Jedni w zawodzie, inni nie. My uczymy ich funkcjonowania w społeczeństwie. W tworzeniu godnych warunków do nauki pomagają nam lokalne firmy, jak SWISS KRONO. – mówi Barbara Sulikowska, dyrektorka Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żarach.

To chyba dość trudna praca? Wymagająca? Zastanawiam się, co trzeba w sobie mieć, żeby pracować z dziećmi, które potrzebują jeszcze więcej czasu, cierpliwości.

Mnie skłoniła ciekawość zawodowa. Jestem psychologiem i całe życie pracuję z dziećmi. Dziećmi z zaburzeniami, problemami, takimi, które wymagają indywidualizacji. Żeby pracować z dziećmi z dysfunkcjami trzeba po prostu lubić swoją pracę. Każdy uczeń jest inny, wymaga nieco odmiennego podejścia, a w czasie lekcji niejednokrotnie innego zadania, innej metody pracy, dostosowania do możliwości psycho-fizycznych. Trudniej zdiagnozować, jakie dziecko ma możliwości, umiejętności, talenty. To wymaga bardzo indywidualnego podejścia do każdego z osobna i nauczyciel na każdej lekcji musi w zindywidualizowany sposób wykonywać swoją pracę.

Zaraz, zaraz, to może się zdarzyć, że na lekcji każdy uczeń dostaje inne zadanie? To ilu uczniów liczy klasa?

W grupie jest na ogół pięcioro dzieci.

A w szkole?

Mamy obecnie stu uczniów, z czego piętnastu wychowanków w internacie. Ośrodek zlokalizowany jest w dwóch budynkach i części trzeciego, który współdzielimy ze szkołą specjalną. Znajdują się tam sale dydaktyczne dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej, biura, sala gimnastyczna, stołówka, pracownie: cukiernicza i gastronomiczna oraz internat. Mamy też całe piętro terapeutyczne.

Terapeutyczne? Co na nim jest?

Centrum terapeutyczne zlokalizowane w jednym z budynków posiada gabinety do zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych. Dysponujemy gabinetem do Terapii Tomatis, EEG Biofeedback. Salą Doświadczania Świata oraz salą do Terapii Integracji Sensorycznej. Ponadto posiadamy salę z Magicznym Dywanem z oprogramowaniem do zajęć rewalidacyjnych, dydaktycznych m.in. quizy przedmiotowe, nauka kodowania, gdzie uczniowie poprzez ruch wykonują różne zadania. Dzieci interaktywnie przechodzą przez grę, mają możliwość rozwoju różnych sfer m.in. sensoryczno-motorycznej, poznawczej, emocjonalnej, społecznej.
To nas różni od szkoły ogólnodostępnej – jesteśmy w stanie zapewnić dzieciom różnorodne formy oddziaływań terapeutycznych, rewalidacyjnych i z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wszyscy nasi nauczyciele posiadają szerokie dodatkowe kwalifikacje, doświadczenie i wiedzę jak pracować z dziećmi z dysfunkcjami.

Jakie są te dodatkowe kwalifikacje?

Nauczyciele posiadają kwalifikacje w zakresie surdopedagogiki, czyli nauczania i wychowania osób niesłyszących i słabosłyszących, oligofrenopedagogiki – nauczania osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogiki w zakresie edukacji osób słabowidzących. Część nauczycieli jest wykwalifikowana w pracy z dziećmi z autyzmem. Ponadto w placówce mamy logopedę, psychologa, pedagoga, a także specjalistów w zakresie innych terapii.

Prowadzenie szkoły dla tak wymagających uczniów wiąże się pewnie w wiele wyższymi kosztami?

Owszem, ale w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami subwencje są wyższe, staramy się na bieżąco doposażać i rozwijać Ośrodek. Korzystamy też z przychylności sponsorów. Wśród firm, które nas stale wspierają są Saint Gobain, Nadleśnictwo Lipinki, doraźnie różni inni sponsorzy. W remontach, urządzaniu sal bardzo mocno wspiera nas SWISS KRONO. Dzięki otrzymanym od firmy panelom podłogowym wyremontowaliśmy już bardzo dużo pomieszczeń, w tym całe centrum terapeutyczne. To bardzo ważna pomoc.
Mamy też na terenie ośrodka stowarzyszenie „Razem dla dzieci”, które m.in. zbiera 1% z podatku.

Uczniami szkoły są dzieci i młodzież z różnymi zaburzeniami

Wolę mówić o swoistościach w rozwoju, niż zaburzeniach. Wśród naszych wychowanków są dzieci słabowidzące, słabosłyszące i niesłyszące, z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją, z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Są dzieci, które mają duże możliwości, ale nie do końca funkcjonują na ich poziomie ze względu na występujące zaburzenia rozwojowe. Wyobraźmy sobie osobę z autyzmem, którego system nerwowy nie dokonuje selekcji poziomu bodźców. Dla nich każdy bodziec jest jednakowo silny, powoduje dyskomfort i rozprasza uwagę. Trzaśnięcie drzwiami, szelest papieru, zapachy, bodźce związane z zmysłem dotyku, wzroku. Takie dziecko odbiera świat inaczej niż osoba neurotypowa, żyje w stanie permanentnego przebodźcowania, przez co napotyka trudności w procesie dydaktycznym. Dlatego, Ośrodek zapewnia im małą grupę, odpowiednio wykwalifikowaną kadrę pedagogiczna i dostosowaną przestrzeń. Uczniowie mają napisany plan dnia, wie co się będzie działo w danym czasie. Wówczas, w odpowiednich warunkach, jest w stanie przyswoić wiedzę i nauczyć się funkcjonowania społecznego.

I są w stanie nauczyć się tego funkcjonowania?

Uczniowie naszej szkoły często mają mniejsze możliwości adaptacji do otoczenia. Często dzieci z autyzmem funkcjonują poniżej swoich możliwości, bo postrzegają świat w swoisty sposób. Inaczej niż osoby neurotypowe, co utrudnia im osiągnąć pełnię rozwoju. Potrzebują nauczyć się np. umiejętności interpersonalnych, zdolności ich generalizowania. Trudno im zauważyć wzorce zachowań w sytuacjach społecznych. Ich zachowania wydają się sztuczne, bo wyuczone. Brakuje im spontaniczności. Jednak terapia potrafi czynić cuda.

A kiedy kończą szkołę, jak sobie radzą w życiu?

Są uczniowie, którzy pracują. U nas kończą szkołę podstawową i szkołę branżową I stopnia, zdobywają zawód - cukiernik lub kucharz. Przystępują do egzaminu zawodowego jak uczniowie innych szkół.
Część z nich pracuje w zawodzie, część podejmuje inne prace. Jest grupa osób, którym trudno podjąć pracę ze względu na zaburzenia w funkcjonowaniu. Nasz rynek pracy w dalszym ciągu zapewnia mało miejsc zatrudnienia dla osób z niepełnosprawnościami, które wymagają dużej przewidywalności, uporządkowania, schematyczności a czasami nadzoru.
Osoby słabosłyszące i niesłyszące przy odpowiednim wsparciu są w stanie bardzo dobrze funkcjonować.
Uczeń z zespołem Aspergera w jakiejś dziedzinie wybitny, jest w stanie być specjalistą. Dużo zależy od tego jak funkcjonuje. Czasem jest tak, że nawet mając sprzężoną niepełnosprawność osoby są w stanie odnaleźć się w życiu i na rynku pracy. Oni generalnie dają sobie radę. Zakładają rodziny, mają dzieci.

Pomagacie im znaleźć to miejsce w życiu. Przygotować się do niego.

Zapewniamy im odpowiednie warunki. I zawsze staramy się znaleźć i rozwijać ich najmocniejsze strony. Bo ma je każdy, tylko trzeba je umieć dostrzec i rozwinąć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Każdy uczeń jest inny, ale każdy ma mocne strony, które staramy się wydobywać i rozwijać - Lubsko Nasze Miasto

Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto