Lotnicze zdjęcia Żar sprzed stu lat. Właśnie tak wyglądało nasze miasto dawno temu

Aleksandra Łuczyńska
Aleksandra Łuczyńska
Zdjęcia lotnicze Żar, rozpoznacie na nich swoją dzielnicę?
Zdjęcia lotnicze Żar, rozpoznacie na nich swoją dzielnicę? archiwum
Udostępnij:
Wiemy, że takie archiwalne perełki uwielbiacie, my też. Żary na historycznych zdjęciach lotniczych widać, jak na dłoni. Najstarsza fotografia ma niemal sto lat.

Historyczne zdjęcia lotnicze Żar robią wrażenie. Dziś, gdy tak modne jest fotografowanie z drona, mamy możliwość szybkiego porównania. Co się zmieniło? Czego już nie ma, które budynki zniszczono, gdzie powstały nowe. W naszej galerii możecie obejrzeć fotografie lotnicze Żar sprzed wielu lat.

Najstarsza z nich, przedstawia ulicę Ludową, Robotniczą, Wiśniową i Zielonogórską, a została wykonana w 1923 roku. Jak podkreśla historyk i regionalista, dr Rafał Szymczak, dopiero trwała wtedy budowa spółdzielczych domów jednorodzinnych, z których część wykonano z gliny według nowatorskiej technologii żarskiego radcy budowlanego Wilhelma Fautha.

CZYTAJ TEŻ

Szalone lata 20 - te
- Pierwszy taki dom w Sorau podziwiał sam prezydent republiki weimarskiej Friedrich Ebert, który odwiedził nasze miasto 100 lat temu - podkreśla historyk. - Ciekawa jest pocztówka pokazująca basen w Lesie Miejskim. To dawny Schoeber Teich, który graniczył z Bielarnią Herrmanna w której znajdowała się popularna gospoda oraz tajemnicza pustelnia. Basen nie jest już podzielony na część męską i kobiecą - w szalonych latach 20. nikt już nie był tak pruderyjny. Dużą popularność pocztówki lotnicze zyskały w latach 30. za sprawą wydawnictwa Industrie-Fotografen Klinke & Co. Niemniej, także lokalni wydawcy, jak Heinrich Hornig, czy gigant, czyli Rauert und Pittius wydawali liczne pocztówki z lotniczymi widokami, wszak od 1934 działało już pierwsze żarskie lotnisko. Choć pierwszy samolot wystartował z naszego miasta już w 1911 r., a 1912 wylądował w trakcie lotu z Paryża do Kalisza duński pilot Niels Leth-Jensen, który lądował i startował z pola między Żarami, a Grabikiem.

Po wojnie do cyrku

Jak wyjaśnia historyk, fotografia lotnicza rozwinęła się podczas I wojny światowej, samoloty z drewna, płótna i drutu latały nad okopami wroga wykonując tysiące zdjęć dla sztabowców. Po wojnie bezrobotni lotnicy zatrudniali się w lotniczych cyrkach, wozili pocztę i pierwszych odważnych pasażerów, a część zaczęła zarabiać na życie wykonując zdjęcia lotnicze.

Zobacz, jak w Żarach stawiają choinkę

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie