- Bardzo wiele osób jeździ z Żagania i Żar do Wrocławia - wskazuje radny Grzegorz Kuźniar, który jest kolejarzem. - Linia kolejowa od Wrocławia do Mikłowic została wyremontowana 10 lat temu i z Miłkowic, w kierunku Legnicy pociągi mogą rozwijać prędkość 160 km na godzinę. W granicach Lubuskiego tory są stare i zniszczone. Od dawna wymagają naprawy.
Według szacunków na tej linii miesięcznie podróżuje 10 tysięcy osób.
Polub nas na fb
Ich degradacja wiąże się z coraz mniejszą liczbą pociągów. Jeszcze kilka lat temu pociąg z Żagania do Leszna Górnego mógł jechać z prędkością 100 km na godzinę, zaś teraz maksymalna prędkość wynosi 80 km na godzinę. Grożą nam dalsze obniżenia prędkości, bo podkłady i szyny są na skraju użyteczności.
Apele do sejmiku
Mieszkańcy Żar i Żagania dwa razy, przy współudziale żagańskiego magistratu przedstawiali swoje argumenty na sesji Sejmiku Województwa Lubuskiego. Protestowali przeciwko planom likwidacji linii i prosili o jej rewitalizację. W 2011 r. Stowarzyszenie Koalicja Kolejowe Południe zebrało 8 tysięcy podpisów pod apelem do samorządu województwa.
Linia kolejowa z Żar i Żagania w sferze obietnic
- Wówczas obroniliśmy naszą linię kolejową przed likwidacją - uściśla G. Kuźniar. - Były też obietnice jej remontu, ale mało konkretne, a terminy były przekładane. Teraz dowiedzieliśmy się z informacji Andrzeja Bittela, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, o tym, że Województwo Lubuskie, jako instytucja zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym, nie zgłosiło remontu linii 275 na odcinku Żagań – granica województwa, jako potencjalnej propozycji do objęcia planami inwestycyjnymi na lata 2021-2027.
Samorządy walczą o linię kolejową
To oburzyło wiele osób podróżujących do Legnicy i Wrocławia. W akcję włączyły się samorządy. Rada Miasta Żagań przyjęła apel do samorządu woj. lubuskiego w tej sprawie podczas sesji (24 kwietnia 2020). Podobny apel przyjmie również Rada Miasta Żary. Prawdopodobnie przyłączą się również powiaty: żarski i żagański oraz gmina Małomice.
Poniżej cała treść apelu żagańskich radnych
"Rada Miasta Żagań, obradująca na XIX Sesji, wyraża zaniepokojenie, wobec braku realnych działań zmierzających do rewitalizacji linii kolejowej nr 275 na odcinku Żagań – Miłkowice.
Rada Miasta Żagania solidaryzuje się z mieszkańcami i apeluje do władz samorządowych województwa lubuskiego o równe traktowanie w zakresie inwestycji kolejowych. Żagań wspólnie z Żarami od lat zabiega o modernizację linii kolejowej nr 275. Począwszy od 2008roku, gdzie przedmiotowa trasa została ogłoszona w związku ze zbliżającym się Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej jako oczekująca przebudowy. Oczekujemy rewitalizacji kluczowej dla naszego miasta linii kolejowej, zapewniającej wielu osobom dojazd do pracy, uczelnie jak i również w celach rekreacyjnych.
Mieszkańcy Żagania oraz Żar, dwa razy, przy współudziale Urzędu Miasta w Żaganiu, organizując akcję „Mam Pociąg do Żagania” przedstawiali swoje argumenty na sesji plenarnej Sejmiku Województwa Lubuskiego. Wobec tak ważnej sprawy, w 2011r zawiązało się również lokalne Stowarzyszenie Koalicja Kolejowe Południe, które zebrało blisko 8 tysięcy podpisów, domagając się zaprzestania likwidacji i podjęcia remontu trasy.
Rada Miasta Żagań, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, dwie kadencje temu podjęła uchwałę wraz z innymi samorządami, deklarując wsparcie finansowe w celu opracowania Studium Wykonalności.
Z niepokojem i rozczarowaniem przyjęliśmy informację przedstawioną przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pana Andrzeja Bittela, o tym że Województwo Lubuskie, jako Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym, nie zgłosiło remontu linii 275 na odcinku Żagań – Granica Województwa jako potencjalnej propozycji do objęcia planami inwestycyjnymi na lata 2021-2027.
Inwestycja ta była na liście inwestycji do realizacji w perspektywie 2014-2020, niestety z przyczyny braku środków i wybrania przez Zarząd Województwa innych linii kolejowych do realizacji w pierwszej kolejności, linia ta, nie doczekała się nawet opracowania dokumentacji projektowej. Oczywiste dla nas było, że po prostu inwestycja ta musi poczekać na swoją kolej, lecz po słowach Pana Ministra straciliśmy nadzieję na realizację tej inwestycji w najbliższych latach.
Dlatego jako Rada Miasta Żagania, apelujemy do Zarządu Województwa Lubuskiego, o podjęcie stanowczych działań zmierzających do umieszczenia inwestycji polegającej na rewitalizacji linii kolejowej nr 275 we wszelkich dokumentach strategicznych a także w porozumieniu z Ministerstwem Infrastruktury do realizacji w najbliższej perspektywie UE. Oczekujemy również współfinansowania, jeszcze w ramach bieżącej perspektywy, dokumentacji projektowej wspomnianego projektu.
Mieszkańcy Żagania, wystarczająco długo oczekują na to, aby stan linii kolejowej między Żaganiem, a Legnicą się poprawił. Tym bardziej, że przed nami nadchodzi już trzecia, siedmioletnia perspektywa finansowania zadań z Unii Europejskiej."
Czytaj również
Zobacz film TVN 24 o problemach powrotów do kraju obywateli Ukrainy
promocja aplikacji nasze miasto
Pobierz
Jak korzystać z aplikacji, by otrzymywać informacje z miasta i powiatu? To proste:
- Po wejściu w aplikację w prawym górnym rogu w menu wybierz "Żary"
Aplikacja jest bezpłatna i nie wymaga logowania. Oprócz standardowych kategorii, z powodu panującej epidemii, wprowadziliśmy zakładkę "koronawirus", w której znajdziesz wszystkie aktualne informacje związane z epidemią.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?