MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Odchudzanie koktajlami jest łatwe i przyjemne. Zobacz, ile możesz schudnąć. Tak przygotujesz smoothie i szejki proteinowe. Wypróbuj przepisy

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Wideo
od 16 lat
Koktajle to skuteczna broń na nadwagę. Zmniejszą głód, przyspieszą oczyszczanie organizmu, dostarczą cenne składniki, a nawet zastąpią posiłek. W skoncentrowanej postaci napoju warzywa i owoce można przyjmować w ilościach, które są szczególnie pomocne przy odchudzaniu. Zobacz, jak zrobić zielone smoothie ze szpinakiem czy szejk proteinowy. Sprawdź, ile można schudnąć i wypróbuj przepisy na pyszne i zdrowe napoje z blendera.

Spis treści

Koktajle odchudzające – przepisy. Ile można schudnąć?

Koktajle takie jak smoothie i szejki to świetne narzędzie w walce z nadwagą. Zastąpią posiłek, dostarczą białko, zniwelują głód, wspomogą oczyszczanie organizmu i spalanie tkanki tłuszczowej – a wszystko dzięki umiejętnie użytym składnikom.

Młoda kobieta w sportowym stroju pije zielony koktajl
Jakie koktajle pić, żeby schudnąć? Oto najlepsze przepisy na każdą porę dnia. Polecamy do przygotowania w szejkerze lub blenderze, z wodą lub mlekiem bądź mleczkiem roślinnym. Ivan Pantic/Getty Images

Choć wiele osób sięga po koktajle dla smaku lub po to, by wzbogacić odżywczo swoją dietę, nie każdy wie, że z powodzeniem wspomagają odchudzanie. Uzupełnienie menu o 2 porcje takich napojów zamiast posiłków to już sposób, by uruchomić chudnięcie. W ciągu miesiąca można stracić dzięki temu ok. 5 kg. Natomiast picie samych koktajli przez 3 dni (bo dłużej nie jest zalecane) to możliwa utrata 1-4 kg, choć należy pamiętać, że spora część tego ubytku to woda.

Jaki jest dobry koktajl na odchudzanie?

Jednym z najlepszych koktajli na odchudzanie jest szejk proteinowy, czyli białkowy, który może stanowić odżywczą przekąskę lub zastąpić cały posiłek.

Dodatek białka do koktajlu zapewnia zwiększoną sytość, a więc zmniejsza apetyt – zwłaszcza, gdy napój jest spożywany zamiast słodkiej przekąski. Białko jest też niezbędne do regeneracji mięśni, a także ich ujędrnienia i wzrostu, który wiąże się z powstawaniem mikrouszkodzeń.

Sprawdź: Gdzie jest białko roślinne? Najlepsze źródła w diecie

Takie smoothie można przygotować z dodatkiem wysokobiałkowych produktów. Zwykle dostarczają jednak sporo tłuszczu i kalorii, dlatego preferowane są raczej tzw. odżywki białkowe. Podstawowe napoje na ich bazie można przygotować w szejkerze, czyli bez użycia blendera.

Chociaż większość odżywek białkowych bazuje na mleku krowim, w sklepach nie brak też produktów roślinnych, m.in. białka konopnego, sojowego czy grochowego. Można też stosować naturalne produkty, np. siemię konopne, masło orzechowe, orzechy czy migdały – takie smoothie powinno raczej zastąpić pierwsze lub drugie śniadanie, a nie wieczorną przekąskę po treningu.

Proszki białkowe często zawierają niskokaloryczne substancje słodzące, dlatego najlepiej wybierać wersje naturalne lub produkty bez takich dodatków, idealne z owocami. Można wybrać też gotowe mieszanki do sporządzania szejków proteinowych, np. z oczyszczonym, skoncentrowanym białkiem serwatkowym o smaku waniliowym, truskawkowym lub czekoladowym.

Z czego robić koktajle odchudzające?

Bazą koktajli odchudzających są warzywa. Zaleca się, by największą ich część stanowiły te w zielonym kolorze, zwłaszcza liściaste. Należą one do najważniejszych składników zdrowej diety, również tej odchudzającej. Niestety, ze względu na swoją krótką trwałość nie goszczą w naszych kuchniach tak często, jak inna produkty roślinne.

Zielenina to przede wszystkim detoksykujący chlorofil, a w przypadku szpinaku – również białka i związków wspomagających rozwój tkanki mięśniowej. Zielone rośliny są bogate również w inne antyoksydanty, m.in. karotenoidy czy witamina E, ale też cenne alkaliczne pierwiastki, takie jak magnez, wapń czy potas, które pomagają zmniejszyć zakwaszenie organizmu.

Zobacz: Zielone warzywa to niezbędny składnik zdrowej diety

Szczególnie polecanym dodatkiem do szejków są sałaty. Należą do najlżejszych produktów spożywczych, bo składają się przede wszystkim z wody. Zgromadzona w komórkach liści obfituje w cenne związki mineralne, które w odpowiednich ilościach poprawiają komfort trawienny i pomagają utrzymać bardziej płaski brzuch. Dlatego zielone smoothie należą do najważniejszych na diecie, a jeśli zawierają mało słodkich owoców, są idealne nawet na późną kolację.

Co dodać do szejka białkowego?

Działanie odchudzające koktajli wspomogą odpowiednio dobrane dodatki, które nie tylko wzbogacają napój w najzdrowsze związki, ale też przyspieszają przemianę materii, wspierają trawienie i sycą. Spośród wielu supreproduktów o takich właściwościach polecane jest zwłaszcza kilka pozycji. Opisujemy je poniżej, a także uwzględniamy w przepisach na szejki w naszej galerii.

Sprawdź: Dieta sokowa zawiera także koktajle. Zobacz jadłospis

Co zawiera najskuteczniejszy koktajl odchudzający? Może to być:

  • Spirulina – to superprodukt w postaci sproszkowanej słodkowodnej algi o niebiesko-szmaragdowym kolorze i wyjątkowych właściwościach antyoksydacyjnych. Jest bogatym źródłem rozmaitych witamin i mikroelementów, a także aminokwasów. Ma też działanie sycące i wspomagające odchudzanie. Podobnie działa zielona alga chlorella. Do koktajlu można też dodać łyżeczkę innego zielonego proszku – herbaty matcha, która działa przeciwzapalnie i stymulująco, podnosząc poziom energii.
  • Burak – korzeń buraka to skarbnica związków wspomagających zdrowie i szczupłą figurę. Zawarty w nich sok działa odtruwająco i przeciwzapalnie, wspomaga procesy krwiotwórcze i podnosi wydolność organizmu, ponieważ poprawia krążenie krwi. Miąższ i sok z buraka działają ponadto lekko przeczyszczająco, efektywnie przyspieszając pasaż jelitowy.
  • Chili – zawarta w pikantnych papryczkach kapsaicyna stymuluje metabolizm, włączając w to spalanie tłuszczu. Dlatego obok podobnie ostrych przypraw, takich jak pieprz, imbir, chrzan czy gorczyca, jest nazywana fat-burnerem. Przy dobrej tolerancji piekących smaków papryczki chili polecane są codziennie (choć nie w nadmiarze), bo przyczyniają się do utrzymania dobrego zdrowia układu pokarmowego.
  • Chia – nasiona szałwii hiszpańskiej podobnie, jak polski len, obfitują w rozpuszczalny w wodzie błonnik, który reguluje sytość i pracę jelit, a także cenne kwasy tłuszczowe omega-3. Są jednak pozbawione charakterystycznego zapachu, jaki szybko pojawia się w siemieniu lnianym. Wymagają dokładnego namoczenia w płynie. Dzięki temu idealnie poprawiają konsystencję napoju i satysfakcję po płynnym posiłku.
  • Cynamon cejloński – prawdziwy cynamon obfituje w związki wspomagające regulację poziomu cukru we krwi, w rezultacie czego dodawany do posiłków węglowodanowych zmniejsza jego skoki i wydzielanie insuliny. Sytość trwa dłużej, a energia spalana jest w sprawniejszy sposób. Cynamon pasuje oczywiście do jabłka i owsianki, koktajl najlepiej więc zrobić na mleczku owsianym (nawet tym z płatków zmiksowanych w pierwszej kolejności w blenderze z dodatkiem wody – czyli z wodą owsianą), a jeśli jabłka są kwaskowate, można dodać odrobinę miodu. Cukier spożywany na śniadanie jest spalany najsprawniej.
  • Imbir i kurkuma – kłącze imbiru i blisko spokrewnionej z nim kurkumy należą do najsilniej działających roślin leczniczych, zapewniając działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, łagodzące nudności i wzmacniające odporność. Stymulują również krążenie krwi i tempo metabolizmu, poprawiając nastrój i zwiększają poziom sytości.
Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Pij zdrowe koktajle

Materiały promocyjne partnera
Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto