Poludniowa nitka A 18 to chyba jedyny odcinek na świecie, gdzie nie da się zasnąć za kierownicą. [/cyt]Do drugiego ogłoszonego przetargu na przebudowę i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady zgłosiło się aż osiem firm. Pierwszy unieważniono, ponieważ oferty wszystkich pięciu firm przekraczały kwotę jaką Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze miała zarezerwowaną na inwestycję, tj. 303,8 mln zł.
- Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach, co było wcześniej zapowiadane. Zmodyfikowany został zakres inwestycji-czytamy na stronie GDKIA- a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji. Całość jest przewidziana do realizacji w systemie „Buduj”. Decyzja o takich zmianach została podjęta po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych. Wykonawcy składający oferty najczęściej w takim samym stopniu spełniali dodatkowe, pozacenowe kryteria, co w efekcie sprowadzało się do tego, że o wyborze najkorzystniejszej oferty i tak ostatecznie decydowała cena.
- Chciałoby się powiedzieć: W końcu!- skomentował informację o przetargu Ryszard Kowalczuk, wójt gminy Brody w powiecie żarskim.- Oby tylko prace przy budowie południowej nitki przebiegały zgodnie z harmonogramem! W ubiegły weekend musiałem pokonać tę „drogę przez mękę” dwa razy, po raz trzeci i oby już ostatni!
Odrobinę zawodu wyczuwa się w komentarzu Pawła Lichtańskiego, burmistrza Iłowej, który przypomina, że inwestycja obejmuje odcinki od 12 kilometra do 34 km. Węzeł Iłowa jest niestety na 38 kilometrze, więc jeszcze poczekamy. - Ale cieszę się z tego co jest. To sukces- dodaje.
Radości nie kryją kierowcy, którzy w swych prześmiewczych komentarzach piszą, że to chyba jedyny odcinek na świecie, gdzie nie da się zasnąć za kierownicą.
Krajowa osiemnastka zaliczana jest do głównych dróg w Polsce. Jest też III drogowym transeuropejskim korytarzem transportowym, łączącym Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Północną nitkę, w kierunku niemieckiej granicy otwarto w 2006 roku. Południowa część jakoś nie ma szczęścia. Jej betonowa nawierzchnia z płyt pamiętających jeszcze czasy II wojny światowej m ostatni remont przeżyła w latach 90-tych.
Poludniowa nitka A18 to chyba jedyny odcinek na świecie, gdzie nie da się zasnąć za kierownicą.
W drugim przetargu najdroższą ofertę złożyło Konsorcjum firm: Lider - Metrostav Polska S.A., Partner - Metrostav a.s. - 303,1 mln zł, najtańszą- Konsorcjum firm: Lider - Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A., Partner – MIRBUD S.A. – 254,1 mln zł.
Polecane
Zobacz
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?