Słoneczny to sezonowy hit Kolei Mazowieckich. Pociąg latem wyjeżdża z dworca Warszawa Zachodnia, jedzie przez Trójmiasto do Ustki i powraca do stolicy wieczorem. Nad morze i z powrotem wozi wczasowiczów w stosunkowo niskiej cenie, dlatego cieszy się ogromną popularnością (w te i poprzednie wakacje pociąg Słoneczny nie pojechał ze względu na pandemię koronawirusa).
Jak poinformował portal rynek-kolejowy.pl, wniosek Kolei Mazowieckich o dostęp do torów dla połączeń Warszawa - Ustka wpłynął do UTK 9 grudnia 2020 roku. W toku postępowania PKP Intercity złożyło z kolei prośbę o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej (w połowie lutego). Przewoźnik przedstawił własną analizę, z której wynikało, że uruchomienie wakacyjnych połączeń przez KM uszczupli przychody PKP z Umowy PSC (umowa o świadczenie usług publicznych, od ang. Public Service Contract) z Ministerstwem Infrastruktury o 0,06 proc. Mogło być to jego zdaniem podstawą do odmownej decyzji UTK. Jednak zgodę na połączenie wydano.
Zobaczcie też: Zmiany w rozkładzie Kolei Mazowieckich. Nowy rozkład jazdy pociągów od 7 listopada
W badaniu, które po kilku miesiącach udało się przeprowadzić UTK uzyskano niższe wartości niż oszacowało PKP IC - urzędnicy oszacowali utratę przez przewoźnika 0,027 proc. całkowitej rekompensaty. Urząd zwrócił też uwagę na korzyści, z jakimi wiązać się może przyznanie otwartego dostępu Kolejom Mazowieckim dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Zachodnia - Ustka oraz że obecna oferta PKP Intercity przewiduje ograniczone możliwości odbycia bezpośredniej podróży z Mazowsza na środkowe Pomorze - podaje portal.
Prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski cieszy się z decyzji UTK i zaznacza, że najlepszym rozwiązaniem byłaby generalna rezygnacja z badania równowagi ekonomicznej. Przepisy wymagające wydawania decyzji o otwartym dostępie przygotowywano z myślą o ręcznym sterowaniu konkurencją. Dobrze, że UTK nie skorzystał z nich żeby zablokować pociąg Słoneczny. Ale przy okazji wyszło, że trzeba poświęcić kilka miesięcy, napisać setki stron, żeby stwierdzić że PKP Intercity nie zbankrutuje przez jeden pociąg, który od wielu lat jeździ już po torach, to jest po prostu strata czasu - zauważył.
NATO na Ukrainie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?