Cztery odcinki trasy A18
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 roku. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 roku zapewniła finansowanie i umożliwiła rozpoczęcie procedur przetargowych dla autostrady A18.
ZOBACZ JAK WYGLĄDA TERAZ AUTOSTRADA A18
Inwestycja została podzielona na cztery odcinki realizacyjne.
- Pierwszy, biegnący od granicy państwa do ok. dwóch kilometrów za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia liczy 11,6 km. Jego warto określono na 185,9 mln zł. Ma zostać zakończony w 2. połowie 2023 roku.
- Drugi, zaczynający się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia do blisko czterech kilometrów przed węzłem Iłowa będzie kosztował 254,1 mln zł. Prace w tym miejscy mają potrwać do września 2022 roku.
- Trzeci odcinek, od czwartego kilometra przed węzłem Iłowy ciągnie się do granicy województwa lubuskiego oraz dolnośląskiego. Łącznie ma 16,2 km. Jego koszt oszacowano na 175,1 mln zł.
- Czwarty, ostatni to granica województw do węzła Golnice, razem 21,5 km. Umowa na jego realizację opiewa na 258,7 mln zł. Prace mają zostać zakończone w drugiej połowie 2023 roku.
Obecnie wszystkie cztery odcinki, rozpoczynające się od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), znajdują się na etapie realizacji.
Kiedy pojedziemy drugim pasem autostrady A18?
Początek września na budowie dolnośląskiego odcinka A18 upłynął m.in. na:
- montażu stalowych barier energochłonnych,
- humusowaniu rowów, skarp i terenów płaskich,
- montażu barier linowych oraz osłon przeciwolśnieniowych
- na przejściach nadziemnych dla dużych zwierząt przeprowadzono montaż specjalnych ekranów, które mają kierować zwierzęta w odpowiednim kierunku.
.
Dobrą wiadomością dla kierowców jest jest to, że pierwszy odcinek między Żarami a Iłową zostanie oddany do użytku we wrześniu 2022 roku, a więc już niedługo
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w drugiej połowie 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km.
Trasa budowana za czasów Adolfa Hitlera
Warto przypomnieć, że DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostradą A4 na węźle Krzyżowa.
Jezdnia północna A18 została wybudowana na parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Był to pierwszy etap budowy autostrady A18. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy już w latach 30. XX wieku, jeszcze za czasów Adolfa Hitlera. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?