Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sukces pisany szminką niejedno ma oblicze – tak Polki prowadzą firmy w pandemii

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Na zdjęciu Olga Kozierowska podczas gali rozdania nagród w ramach konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku
Na zdjęciu Olga Kozierowska podczas gali rozdania nagród w ramach konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku Fundacja Sukces Pisany Szminką
Jak kobiety prowadzące własną firmę radzą sobie w pandemii? Co je motywuje do działania, a co okazało się dla nich wyzwaniem? Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, organizatorka konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, przyjrzała się bliżej biznesom Polek w pandemii.

Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką sprawdziła, co motywuje kobiety do działania i jak radzą sobie one z prowadzeniem własnych firm. Co trzecia badana założyła własny biznes ze względu na dążenie do samodzielności – wynika z raportu „Bizneswoman Roku: Sytuacja i perspektywy polskich przedsiębiorczyń”. Innymi czynnikami, motywującymi kobiety do prowadzenia działalności gospodarczej, okazały się: chęć budowania własnej wartości (14,5 proc. wskazań), przekonanie o wrodzonej przedsiębiorczości (10 proc.) oraz potrzeba elastycznego czasu pracy (9,5 procent badanych).

Co kobiety biznesu zyskały w pandemii?

Pandemia sprzyjała rozwojowi i pogłębianiu specjalistycznej wiedzy. Aż 67 proc. respondentek Sukcesu Pisanego Szminką w 2021 r. realizowało różnego rodzaju kursy i szkolenia, a 9,5 proc. zadeklarowało, że ma je nadal w planach. Ponad połowa kobiet uczestniczących w badaniu potwierdziła zamiar zakupu narzędzi online, które są pomocne w prowadzeniu firmy, a 16 proc. już przeznaczyło środki na ten cel. Jednocześnie co trzecia przedsiębiorczyni rozwinęła działalność online lub przeniosła ją do internetu, drugie tyle od samego początku prowadziło działania w internecie i offline, a 13 proc. było aktywnych wyłącznie w internecie.

W pandemii, która okazała się zmorą przedsiębiorców, bardzo dużą rolę zaczęła odgrywać elastyczność. W tym czasie co piąta kobieta prowadząca własny biznes zmieniła profil swojej działalności (dane z początku grudnia 2021 roku), a blisko co trzecia bizneswoman potwierdziła, że w 2020 r. prowadzenie firmy bywało dla niej problematyczne. Ponad ¼ badanych ucierpiała z powodu spadku przychodów, a 8 proc. kobiet było zmuszonych zawiesić firmę.

Niektóre kobiety znalazły sposób na czerpanie benefitów z zaistniałej sytuacji. Aż 43 proc. respondentek potwierdziło, że ich biznes rozwijał się w trakcie pandemii, a niemal drugie tyle (42 proc.) odnotowało wzrost przychodów. Blisko połowa badanych zauważyła, że w 2021 r. nadarzyło się więcej okazji niż w latach ubiegłych, aby pracować nad nowymi projektami. Tylko 3 proc. bizneswomen znalazło się w impasie i nie widzi perspektyw na rozwój swojej firmy w najbliższym czasie, za to 70 proc. ankietowanych dostrzega więcej szans na rozwój niż barier.

Czy prowadzenie firmy w pandemii jest stresujące?

Pandemia sprawiła, że wzrósł poziom stresu kobiet prowadzących własny biznes – aż 70 proc. badanych zauważyło, że stało się to bardziej stresujące, z czego dla ponad połowy kłopotliwe okazały się zmiany w przepisach prawa i podatkach. Ponadto nie wszystkie przedsiębiorcze kobiety potrafią dostrzec plusy swoich porażek – zaledwie 17 proc. patrzy na nie jak na nowe doświadczenie, a drugie tyle nie zraża się niepowodzeniami. Oznacza to, że tylko jedna trzecia badanych postrzega siebie jako osoby odporne na dołki.

Pandemia zmieniła także model pracy w firmach prowadzonych przez kobiety. W momencie powstawania raportu ponad połowa badanych prowadziła przedsiębiorstwa, w których przyjęła się praca w trybie hybrydowym, ponad 20 proc. pracodawców przestawiło się na home office, a przy pracy wyłącznie z biura pozostało zaledwie 18 proc. podmiotów. Kobietom udało się również zawalczyć o swoich pracowników – tylko 3,5 proc. respondentek musiało przeprowadzić zwolnienia, podczas gdy aż ⅓ przyjęła do pracy nowe osoby (zatrudnienie pozostało bez zmian w 27 proc. przedsiębiorstw).

Jak zaistnieć w świecie biznesu, będąc kobietą?

Fundacja Sukces Pisany Szminką od 13 lat wyróżnia polskie przedsiębiorczynie, naukowczynie i kobiety kultury, organizując konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku. Uczestniczki kompetycji zyskują możliwość pozyskania partnerów biznesowych i inwestorów. Co ciekawe, laureatami konkursu mogą także zostać mężczyźni, którzy wyróżniają się pod względem wspierania kobiet i realizacji polityki różnorodności. Przykładowo, w XII edycji konkursu wyróżniony został Maciej Herman z firmy Wedel. Otrzymał on nagrodę w kategorii Champion of Change za zmianę składu zespołu zarządzającego przedsiębiorstwem z męskiego na zróżnicowane płciowo.

Jak zgłosić się do konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku?

Kandydatka lub kandydat może zgłosić chęć udziału w konkursie samodzielnie lub otrzymać nominację od osoby trzeciej. Aby dokonać zgłoszenia, trzeba wypełnić formularz dostępny na stronie Bizneswomanroku.pl. Laureatki i laureaci konkursu są wybierani w następujących kategoriach:

  • Biznes Roku – Przychód powyżej 10 mln złotych,
  • Biznes Roku – Przychód poniżej 10 mln złotych,
  • Startup Roku,
  • Mikrobiznes,
  • Liderka w Nowych Technologiach,
  • Działalność Społeczna,
  • Organizacja przyjazna rodzicom,
  • Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – liderka, biznes, organizacja,
  • Ograniczanie śladu węglowego.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści (5) - oszustwo na kartę NFZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sukces pisany szminką niejedno ma oblicze – tak Polki prowadzą firmy w pandemii - Strona Kobiet

Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto