We wtorek, 10 lipca 2018 r., podpisano porozumienie między PKP S.A., a spółką Tramwaje Warszawskie. W dokumencie zapisano szczegóły budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia - stacja kolejowa ma być w przyszłości płynnie połączona z nowym przystankiem tramwajowym. Znajdzie się pod stacją kolejową, na poziomie -2. W ramach przebudowy dworca powstanie także konstrukcja dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek przy Warszawie Zachodniej będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa. Prace nad zintegrowaniem dworca kolejowego z torowiskiem mają zakończyć się w II połowie 2022 r. Władze kolei zapowiadają, że ruch pociągów ma w tym okresie odbywać się w sposób ciągły.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.. Zapytany o los dworca autobusowego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Warszawy Zachodniej, Merchel odmówił komentarza i zaznaczył, że PKP PLK S.A. nie może ingerować w plany innych przewoźników.
Budowa tunelu i podziemnego przystanku tramwajowego we współpracy z Tramwajami Warszawskimi, to jeden z etapów gruntownej modernizacji stacji i dworca Warszawa Zachodnia. Powstaną tam nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej mobilności – na każdym z nich będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Od strony ulicy Tunelowej Polskie Linie Kolejowe wybudują dodatkowy peron. Perony zyskają nowoczesne zadaszenie (powstanie hala peronowa), a pasażerom poruszanie się po obiekcie i przesiadanie się ułatwi funkcjonalne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. Całkowitej zmianie ulegnie przejście podziemne – będzie wyższe i szersze, a także połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zamontowane zostaną też nowe tory i system kierowania ruchem. Pomyślano też o dogodnym przejściu z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji
Wszystkie planowane zmiany na stacji Warszawa Zachodnia mają w zamyśle władz kolei dostosować możliwości komunikacyjne tego obiektu do potrzeb pasażerów. Warszawa Zachodnia to bowiem największa stacja kolejowa w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego – w trakcie doby obsługuje się tu około 1000 pociągów. Nie bez znaczenia jest tu wątek zbliżającego się remontu linii średnicowej – po modernizacji, od Warszawy Zachodniej do Wschodniej będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. W planach jest też utworzenie nowych połączeń na linii Piaseczno – Legionowo. „Dzięki połączeniu linii kolejowej ze Służewca, Lotniska Chopina i Piaseczna z linią kolejową w stronę Warszawy Gdańskiej, po zachodniej stronie Warszawy powstanie dogodny przejazd północ – południe. Planowane jest dogodne przejście z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji” – przekonują przedstawiciele PKP PLK S.A.
Za wykonanie projektu przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych odpowiedzialna jest firma Torprojekt Sp. z o.o. Ten etap, którego koszt to 11 milionów złotych, ma zakończyć się w pierwszej połowie 2019 r. W drugiej połowie 2019 r. mają rozpocząć się pracę budowlane. Nową Warszawę Zachodnią w pełnej krasie prawdopodobnie zobaczymy w II połowie 2022 r.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?