Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Włączmy zielone światło dla zielonego transportu

EDUKACJA EKOLOGICZNA
Można uzyskać wsparcie finansowe na zakup elektrycznego auta.
Można uzyskać wsparcie finansowe na zakup elektrycznego auta. pexels.com
Transport drogowy ma największy udział w emisji gazów cieplarnianych i jako jedyny sektor utrzymuje pod tym względem trend wzrostowy. Jednak w ostatnim czasie coraz bardziej zmierza w zieloną stronę. Technologiczny skok, w wyniku którego miejsce szkodliwych pojazdów spalinowych zajmują przyjazne dla środowiska pojazdy niskoemisyjne, odgrywa kluczową rolę w walce o poprawę jakości powietrza. Ale czy jesteśmy na niego gotowi?

Szkodliwy hałas i spaliny

Transport jest jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych, które przyczyniają się do zmian klimatycznych. Pojazdy spalinowe są odpowiedzialne za emisję szkodliwych zanieczyszczeń powietrza, takich jak dwutlenek azotu, pyły i tlenki siarki, które mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Tu w kontrze stają pojazdy elektryczne lub napędzane wodorowo emitujące znacznie mniej niebezpiecznych substancji, przyczyniając się tym samym do ograniczenia efektu cieplarnianego oraz poprawy jakości powietrza.

Degradacja środowiska

Tradycyjne pojazdy spalinowe wymagają także paliw kopalnych, które są ograniczone zasobami i przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego. Przejście na transport niskoemisyjny oparty na energii odnawialnej, takiej jak energia elektryczna lub wodór, pozwala zmniejszyć zależność od paliw kopalnych, ograniczyć ich wydobycie i przyczynić się do transformacji energetycznej w kierunku bardziej zrównoważonego modelu.

Zielony transport to przyszłość

Transport niskoemisyjny to mniejsza ilość hałasu i lepsza jakość powietrza, co przekłada się na zdrowsze i bardziej przyjazne środowisko. Zgodnie z unijną strategią na rzecz rozwoju zrównoważonej mobilności w ciągu kilku najbliższych lat powinniśmy na dobre pożegnać się z głośnymi oraz spalinowymi pojazdami i zastąpić je pojazdami niskoemisyjnymi. Przejście na transport niskoemisyjny wymaga jednak szeroko zakrojonych działań na wielu płaszczyznach. Czy jesteśmy gotowi na te zmiany? Odpowiedź na to pytanie jest złożona i zależy od wielu czynników:

Rozwój technologii - w ostatnich latach dokonano znaczącego postępu w zakresie technologii transportu niskoemisyjnego, takich jak pojazdy elektryczne, paliwa alternatywne oraz systemy transportu publicznego oparte na energii elektrycznej. Nadal istnieją jednak wyzwania technologiczne, takie jak ograniczony zasięg pojazdów elektrycznych, dostępność paliw alternatywnych czy koszty produkcji nowych pojazdów.

Inwestycje w infrastrukturę - wybudowanie niezbędnej infrastruktury jest kluczowe dla sukcesu transportu niskoemisyjnego. W przypadku pojazdów elektrycznych konieczne jest rozwinięcie sieci ładowania. Dla pojazdów zasilanych wodorem lub innymi paliwami alternatywnymi konieczne jest natomiast stworzenie infrastruktury tankowania.

Kształtowanie właściwych proekologicznych postaw

Jednak wszelkie wysiłki podejmowane w celu przyspieszenia przejścia na bardziej zrównoważone i ekologiczne rozwiązania transportowe nie przyniosą oczekiwanych efektów bez zmiany świadomości społecznej oraz codziennych nawyków w kierunku bardziej zrównoważonego transportu.

W promowaniu dobrych praktyk pomaga między innymi Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej realizowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Zielonej Górze. Oferuje on bezzwrotne dotacje na działania edukacyjne upowszechniające wiedzę o transporcie niskoemisyjnym oraz jego wpływie na zdrowie człowieka i środowisko naturalne. Jego głównym założeniem jest aktywizacja społeczna, budowanie społeczeństwa obywatelskiego i kształtowanie postaw proekologicznych wśród mieszkańców województwa lubuskiego.

Jak uzyskać dotację do zakupu auta na prąd? Oto zasady!

Celem programu „Mój elektryk”, dzięki któremu można otrzymać dopłatę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Chodzi o wsparcie zakupu i leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych. Z programu mogą skorzystać: osoby fizyczne, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz ich osoby prawne, a także organizacje religijne, których sytuacja prawna jest uregulowana ustawami o stosunku państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych, działające w obrębie tych kościołów i związków.

NFOŚiGW dokładnie wyjaśnia zasady przyznawania dotacji. Przeczytajcie. „Wsparciem finansowym może być objęty zakup zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (elektrycznych lub wodorowych). Dla osobowych „elektryków” firmowych przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub nawet 27 000 zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja jest jeszcze wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Narodowy Fundusz oferuje również wsparcie w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 proc. kosztów kwalifikowalnych) dla elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych stosowanych do celów gospodarczych. Poza pojazdami osobowymi (kategoria M1) nie obowiązują limity cenowe”.

W ramach programu „Mój elektryk” prowadzony jest też nabór dla osób fizycznych. Kwota dotacji dla tej grupy beneficjentów wynosi 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych – 27 000 zł. Cena auta nie może przekraczać 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Fundusz podkreśla, że procedura ubiegania się o dotację na „elektryka” przez osoby fizyczne jest również prosta i odbywa się przy minimum formalności.

Zainteresowana osoba powinna jedynie przygotować wniosek o dofinansowanie i złożyć go w NFOŚiGW w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie. Aby uzyskać refundację, wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online.

Artykuł ukazał się w "GL" w czwartek 25 maja.

Włączmy zielone światło dla zielonego transportu
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Włączmy zielone światło dla zielonego transportu - Gazeta Lubuska

Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto