Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żary-Osiedle i Grabik to dwa nowe przystanki kolejowe planowane przez Polregio na trasie do Zielonej Góry

Małgorzata Fudali Hakman
Małgorzata Fudali Hakman
Nowy stary przystanek w Grabiku
Nowy stary przystanek w Grabiku Małgorzata Fudali Hakman
Żary-Osiedle i Grabik to dwie z czterech miejscowości, które zostały uwzględnione przez resort infrastruktury przy planach budowy oraz modernizacji przystanków kolejowych. Co ciekawe, Polregio i urząd marszałkowski zgłosili do Ministerstwa Infrastruktury 27 propozycji, większość została odrzucona. W tym m.in. w obu lubuskich stolicach czy w Nowej Soli.

Uwzględnione zostały tylko cztery propozycje. Przystanki w Żarach (osiedle), Grabiku, Łagowie i Czerwieńsku

- Chcieliśmy poprawić siatkę transportu kolejowego w Lubuskim – mówi dyrektor lubuskiego oddziału POLREGIO Krzysztof Pawlak, - Stąd te nasz - wspólnie z organizatorem przewozów - propozycje. Po opublikowaniu przez ministerstwo listy zadań, okazuje się, że większość naszych wniosków nie zostało uwzględnionych. Trzeba pamiętać, że to są inwestycje, prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe. Uwzględniono lokalizacje: Żary Osiedle (nowy przystanek), Grabik (odbudowa przystanku), Czerwieńsk Południe (budowa przystanku), Łagów (modernizacja). Natomiast nie uwzględniono szeregu punktów w Zielonej Górze i Gorzowie Wlkp., o które my wnioskowaliśmy zarówno do Programu przystankowego, do samorządu województwa czy innych programów PKP PLK. Przyglądamy się tej sytuacji i będziemy wnioskować do Zakładu Linii Kolejowych, o wyjaśnienie, co jest przyczyną odrzucenia tych postulatów.

Przygotowywanych jest szereg innych inwestycji kolejowych, być może jest jeszcze jakaś szanse, by w ramach ich przynajmniej część odrzuconych postulatów zrealizować.

Jakie propozycje zostały zgłoszone do Programu?

Oto lista zgłoszonych propozycji w województwie lubuskim wraz z uwagami.

  • 1. Gorzów Wielkopolski Zmiana nazwy stacji - uwaga nieuwzględniona. Program nie jest dedykowany finansowaniu zmianie nazw przystanków kolejowych.
  • 2. Gorzów Wielkopolski Zamoście – modernizacja. Uwaga nieuwzględniona. Zakres będzie wymagał uzyskanie decyzji środowiskowej, jeśli obejmie przebudowę układów torowych.
  • 3. Żary Osiedle. Budowa nowego przystanku. Uwaga uwzględniona.
  • 4. Grabik. Budowa nowego przystanku. Uwaga uwzględniona.
  • 5. Bogdaniec. Modernizacja. Uwaga nieuwzględniona. Zakres będzie wymagał uzyskanie decyzji środowiskowej, jeśli obejmie przebudowę układów torowych.
  • 6. Łagów. Modernizacja. Uwaga uwzględniona.
  • 7. Zielona Góra Wschodnia. Budowa nowej stacji kolejowej. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 8. Zielona Góra Zachodnia. Budowa nowej stacji kolejowej. Uwaga nieuwzględniona. Zakres prac będzie wymagał uzyskania decyzji środowiskowej z uwagi na konieczną budowę wiaduktów.
  • 9. Zielona Góra Zacisze. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Zakres prac będzie wymagał uzyskania decyzji środowiskowej z uwagi na budowę nowego odcinka torów oraz przebudowę dwóch obiektów inżynieryjnych.
  • 10. Zielona Góra Leśne. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Zakres prac będzie wymagał uzyskania decyzji środowiskowej z uwagi na budowę nowego odcinka torów oraz przebudowę dwóch obiektów inżynieryjnych.
  • 11. Zielona Góra Leśny Dwór. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 12. Zielona Góra Elektrociepłownia. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna.Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 13. Zielona Góra Uniwersytet. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 14. Zielona Góra Park Przemysłowo-Technologiczny. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 15. Nowa Sól Północ. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 16. Nowa Sól Miasto. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 17. Nowa Sól Południe. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 18. Nowa Sól Park. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 19. Nowa Sól Port. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 20. Nowa Sól Rudno. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 21. Sulechów Zachód. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 22. Sulechów Wschód. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Z uwagi na techniczne rozwiązania budowa nowego przystanku jest kosztowna. Dodatkowo niezbędny byłby wykup gruntów.
  • 23. Czerwieńsk Południe. Budowa nowego przystanku. Uwaga uwzględniona.
  • 24. Czerwieńsk Zachód. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Niezasadne z uwagi na bliską odległość od stacji Czerwieńsk.
  • 25. Czerwieńsk Zakład Taboru. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Zakres prac będzie wymagał uzyskania decyzji środowiskowej z uwagi na konieczną odbudowę toru oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych.
  • 26. Gorzów Wielkopolski Zachodni. Budowa nowego przystanku. Uwaga nieuwzględniona. Zakres będzie wymagał uzyskanie decyzji środowiskowej, jeśli obejmie przebudowę układów torowych.
  • 27. Gorzów Wielkopolski Wieprzyce. Modernizacja. Uwaga nieuwzględniona. Zakres będzie wymagał uzyskanie decyzji środowiskowej, jeśli obejmie przebudowę układów torowych.

Zobacz też, jak remontowane są mosty kolejowe:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zary.naszemiasto.pl Nasze Miasto